Artikel: Godt nytår fra BDO – Hvad venter i 2025, og hvad skal vi huske at tage med os fra det forgangne år?

Vi har netop budt 2025 velkommen, og for de fleste vaskes tavlen ren, så man kan tage hul på et helt nyt år. For landets kommuner og regioner kigger mange nok ind i en travl periode med årsafslutning. Selvom der fortsat skal bruges tid på det gamle regnskabsår, skader det ikke at blive mindet om alle de nye moms- og afgiftsregler, som vi byder velkommen. Det skader heller ikke med en påmindelse om et uddrag af de gamle regler og fokuspunkter, som fortsat vil være aktuelle også selvom vi nu skriver 2025.

Listen er lang, og de anførte punkter nedenfor er derfor alene et uddrag af de regler og områder, som vi fra BDO’s side mener, I bør være særligt opmærksomme på. Listen omfatter følgende emner:

  • Ændringer i momsrefusionsordningen
  • Bogføringsdato som momsdato
  • Udlejning af fast ejendom, herunder korrekt frivillig registrering og viderefakturering af udgifter til energi og vand
  • Fast ejendom generelt
  • Moms ved køb og salg af varer og ydelser i udlandet
  • Ladestandere
  • Den grønne skattereform
  • Producentansvar

Ændringer i momsrefusionsordningen

2024 har budt på en ny momsrefusionsbekendtgørelse, som træder i kraft den 1. januar 2025. Indenrigsministeriet havde i en høring indledningsvist varslet indgribende ændringer i bekendtgørelsen, men en række kritiske høringssvar har resulteret i, at der i den endelige bekendtgørelse primært er tale om en række mindre redaktionelle justeringer.

Der er dog to vigtige elementer, som bør fremhæves:

  1. Den foreslåede ændring om, at § 9 blev udvidet, så kommunerne fra 2025 skulle opgøre og indberette udgifterne til personalegaver mv., som ikke allerede har karakter af naturalaflønning, er bortfaldet. Som en kærkommen julegave er bestemmelsen om, at udgifter til naturalaflønning ikke er omfattet af momsrefusionen, i stedet helt udgået i den nye refusionsbekendtgørelse. Derfor er der fremadrettet fuld momsrefusion for disse udgifter.
  2. Der er indført en overgangsbestemmelse for driftstilskud til skoleområdet. Fritagelsen for betaling af 17,5 procent (fondsmoms) omfatter alle tilsagn om tilskud på skoleområdet eller til idrætsfaciliteter til børn og unge i kommunerne, der er modtaget inden udgangen af regnskabsåret 2024 – også hvis tilskuddet først udbetales i de følgende regnskabsår.

 

Bogføringsdato som momsdato

Mange af landets kommuner har som praksis anvendt bogføringsdatoen som styring af udgifternes periodisering. Dette gælder også for udgifter til købsmoms.

Denne regnskabsmæssige periodestyring fører dog til, at der med momslovens lidt firkantede briller kan ske en forkert periodisering omkring et måneds-, kvartals- eller årsskifte af købsmoms, hvis der kan opnås fradrag efter momsloven.

Med en varslet ændring af momsbekendtgørelsen, som efter planen skulle have været trådt i kraft fra 1. januar 2025, vil bogføringsdatoen fremover kunne lægges til grund for den momsmæssige periodisering af købsmomsen. Ændringen er endnu ikke endeligt vedtaget og trådt i kraft, og derfor er det fortsat de gamle regler, som gælder.

Vi har været i dialog med Skatteministeriet, som oplyser, at det fortsat er forventningen, at regelændringen vil komme i løbet af første halvår 2025.

 

Udlejning af fast ejendom, herunder korrekt frivillig registrering og viderefakturering af udgifter til energi og vand

Det seneste års tid har vist, at Skattestyrelsen har intensiveret deres opmærksomhed på frivillige registreringer af udlejning af fast ejendom. Dette er bl.a. sket ved, at Skattestyrelsen ved udgangen af 2023 sendte informationsbreve ud til momsregistrerede virksomheder, som var registreret med branchekoden 68.20.40 – Udlejning af erhvervsejendomme.

Udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt fritaget for moms, medmindre man har opnået en bevilling til en frivillig momsregistrering.

Den frivillige momsregistrering for udlejning af fast ejendom er et krav, også selvom udlejeren allerede er momsregistreret. Udlejningsaktiviteten skal altså altid momsregistreres særskilt, og der skal tilmed ske momsregistrering af hver enkelt ejendom/lejemål.

Det er vores forventning, at Skattestyrelsen fortsætter deres øgede bevågenhed ind i 2025, og derfor opfordrer vi fra BDO’s side igen alle til at få tjekket op på, om formalia for den momspligtige udlejning er til stede.

Ved udlejning af fast ejendom bør man også have et særligt fokus på viderefakturering af vand og energi samt afgifterne heraf, som f.eks. gas og elektricitet, og hvordan viderefaktureringen sker. Udlejning af fast ejendom og viderefakturering af vand og energi i den forbindelse kan medføre en række særlige forpligtelser for udlejer. Som udlejer er man forpligtet til mindst én gang om året at videregive oplysninger til sin lejer om afgiftsrelevante forhold som forbrug pr. måned, opkrævet afgift mv. Herudover kan udlejer være forpligtet til at lade sig registrere ved Skattestyrelsen i forlængelse af salget. Endelig kan udlejer ikke søge godtgørelse for afgift på energi og vand, der anvendes af lejer eller viderefaktureres til lejer.

 

Fast ejendom generelt

Området for fast ejendom er under konstant udvikling, og 2024 har heller ikke været et år uden nye afgørelser. I en række nyere ikke-offentliggjorte afgørelser bekræfter Skatterådet over for BDO, at det kan være en rigtig god idé at få undersøgt de momsmæssige forhold ved salg af fast ejendom, når man er en offentlig institution.

Hvis ejerskabet af fast ejendom kan begrundes med kommunale hensyn, vil et efterfølgende salg under visse nærmere betingelser være momsfrit, idet der ved salg ageres og handles i egenskab af offentlig myndighed.

Vores anbefaling for 2025 er derfor, at hvis man ikke allerede har tilrettelagt klare retningslinjer for at indtænke moms i forbindelse med salg af fast ejendom, så skal man begynde at overveje at få det gjort.

 

Moms ved køb og salg af varer og ydelser i udlandet

Mens livets hjul drejer rundt og rundt, har historien det med at gentage sig selv. Derfor er håndteringen af moms ved køb og salg af varer og ydelser i udlandet atter engang relevant at have in mente, nu hvor kalenderåret er skiftet til 2025.

Vi oplever, at mange kommuner ikke altid har de rette procesgange for håndteringen af moms og afgifter ved køb og salg af varer og ydelser i udlandet. Afgifter pålægges f.eks. energi, spiritus eller chokolade og slik.

Da der siden 1. juli 2023 er opkrævet renter af de eftergivelser, som indberettes, kan det hurtigt blive en bekostelig affære, hvis Skattestyrelsen finder fejl i jeres håndtering af moms ved køb og salg af varer og ydelser i udlandet.

Da Skattestyrelsen med de mange digitale tiltag på EU-niveau har en øget adgang til digitale kontrolværktøjer, kan vi kun opfordre til, at 2025 bliver året, hvor arbejdsgangen bliver set efter i sømmene. Det er vores anbefaling, at forretningsgange, registreringer mv. kontrolleres og justeres om nødvendigt.

 

Ladestandere

Mange kommuner og regioner har i 2024 haft travlt med at indgå aftaler med diverse udbydere for at sikre, at de kommunale og regionale bygninger lever op til de lovgivningsmæssige krav om adgang til ladestandere.

I flere tilfælde bliver aftalerne udformet som koncessionsaftaler, hvor det overlades til private operatører at etablere ladestandere og infrastruktur samt drive ladestandervirksomhed.

Skatterådet har i et nyligt offentliggjort bindende svar tilkendegivet, at disse aftaler indgås i egenskab af at være en afgiftspligtig person og ikke som offentlig myndighed. Konsekvensen heraf er, at indtægterne fra koncessionsaftalerne bliver momspligtige.

Det bindende svar afdækker efter vores opfattelse ikke alle forhold. BDO rådgiver derfor en række myndigheder i tilsvarende situationer. Vores erfaring er, at nuancer i de faktiske forhold kan føre til en stor forskel i den momsmæssige vurdering. Det er vores vurdering, at den endelige retstilstand endnu ikke er fastlagt.

Fra et afgiftsmæssigt synspunkt er der også en række forhold, man skal være opmærksom på, inden der installeres ladestandere. Det er nemlig muligt at få en godtgørelse for forbruget af elektricitet i ladestandere, hvis visse betingelser er opfyldt.

Godtgørelsesmuligheden afhænger dog af det konkrete setup, da godtgørelsen alene gives til den part, der afgiftsmæssigt anses for at forbruge strømmen. Derudover er der en række krav, der skal være opfyldt, f.eks. at der er installeret en særskilt måler i ladestanderen. Endelig må elektriciteten til ladestanderen ikke være baseret på vedvarende energi, som f.eks. er produceret på et solcelleanlæg.

Der foreligger typisk følgende to scenarier for opsætning af ladestandere:

    1. Kommunen eller den offentlige virksomhed indgår en serviceaftale med en selvstændig ladeoperatør om leje af ladestanderne, hvor ladeoperatøren samtidig forestår drift og vedligeholdelse af ladestanderne
    2. . Kommunen eller den offentlige virksomhed ejer selv ladestanderne og driver og vedligeholder selv ladestanderne.

 

En aftale med en ladestanderoperatør vil typisk betyde, at ladeoperatøren er berettiget til godtgørelse af energiafgifterne; til gengæld kan værdien af godtgørelsen føres tilbage til myndigheden som et led i aftalen mellem myndigheden og ladeoperatøren.

Hvis ladestanderen i stedet driftes og vedligeholdes af myndigheden selv, så kan denne være berettiget til godtgørelse af energiafgifterne på forbruget til ladestanderne.

Ejerskabet til ladestanderne har ingen betydning for godtgørelsesretten.

Adgangen til afgiftsgodtgørelse af elforbruget i ladestanderne gælder indtil udgangen af 2030 – indtil videre.

Vores anbefaling er derfor også, at man altid søger konkret rådgivning, inden der træffes en beslutning om håndteringen af ladestanderkravet ved jeres bygninger, og at der er taget konkret stilling til godtgørelsesmulighederne.

 

Den grønne skattereform

Den 1. januar 2025 trådte visse dele af Den grønne skattereform i kraft.

Med den grønne skattereform omlægges energiafgiftssatserne på en sådan måde, at energiafgifterne falder, mens CO2-afgifterne stiger. Det betyder helt overordnet for de fleste kommuner og offentlige virksomheder, at den godtgørelsesberettigede del af afgiftsbeløbet falder, mens den ikke-godtgørelsesberettigede del stiger. Samlet set er der i de fleste tilfælde tale om en forhøjet omkostning til energi.

Derudover indføres et nyt EU-kvotesystem, som er relevant for alle kommuner og offentlige virksomheder, der er registreret for punktafgifter for fossile brændsler eller som anvender/leverer brændsler til opvarmning.

Hvordan den grønne skattereform rammer jer, afhænger af, hvordan I anvender og/eller producerer energi.

 

Producentansvar

I løbet af 2024 er nye regler om producentansvar på forskellige emballager trådt i kraft. Reglerne implementeres løbende, og det forventes, at reglerne er fuldt ud implementeret i løbet af 2025.

Producentansvaret er relevant for kommuner og kommunale affaldsselskaber, da de har ansvaret for etablering af genbrugspladser og for selve affaldshåndteringen. Data fra de enkelte kommuner er tilgængelige i kommuneregistret.

Udover indsamlingen, kan en kommune også blive omfattet af producentansvaret, hvis kommunen f.eks. tilgængeliggør emballage med logo på det danske marked. Det kan f.eks. være på slikpapir, præsentationsmateriale eller lignende. Ansvaret afhænger dog af det konkrete setup, og vi anbefaler derfor konkret rådgivning, hvis der er tvivl om forpligtelserne.

 

Afrunding

Hvis vi skulle have det hele med, så var denne artikel nok aldrig blevet færdig. Derfor vil vi stoppe her, og runde artiklen af med at takke for et godt 2024, hvor vi i den grad har oplevet et tæt samarbejde med alle vores samarbejdspartnere – vi er glade for de positive tilbagemeldinger.

 

Godt nytår fra hele teamet i BDO.